فال چکاوک ثبت نام برای گرفتن تک نیت رایگان

چگونه مدیتیشن کنیم؟

چگونه مدیتیشن کنیم؟
چگونه مدیتیشن کنیم؟

چگونه مدیتیشن کنیم؟ | در مقاله امروزمان قصد داریم در رابطه با این که چگونه مدیتیشن کنیم و برای انجام مدیتیشن از چه تکنیک هایی استفاده کنیم، مطالب مفیدی ذکر كنيم؛ در حقیقت مدیتیشن را روش بسیار موثری برای تسلط بر ذهن می دانند که فواید بسیار زیادی برای هر فرد دارد.

چگونه مدیتیشن کنیم؟ | فال چکاوک

مدیتیشن در حقیقت به معنای متمرکز کردن ذهن انسان در بدن می باشد که در این روش شخص به مرور توجه خود را به درون خود می برد تا بتواند به آرامش جسمی و ذهنی دست بیابد؛ مدیتیشن تمرکز، با آرامش و در ضمن کاهش یافتن درد و افزایش یافتن بهبودی سلامت انسان همراه است؛ نمی توان گفت که مدیتیشن تنها تبدیل شدن به یک فرد متفاوت، یک فرد جدید یا حتی یک فرد بهتر نمی باشد بلکه این روش در رابطه با آموزش آگاهی و درک حس سالم می باشد؛ در روش مدیتیشن فرد سعی نمی کند که افکار و احساسات درونی خود را خاموش کند و این گونه یاد می گیرد که بدون هر گونه قضاوت، تنها به آنها نگاه کند و در نتیجه،ممکن است شروع به درک بهتر آن ها نیز کند.

لباس های راحت بپوشید

قبل از اینکه انجام مدیتیشن را شروع کنید، حتما لباس‌های راحت و ترجیحا گشاد بپوشید. همچنین از استفاده از هرگونه زیورآلات مثل ساعت، انگشتر یا دستبند که ممکن است آزار دهنده باشند، خودداری کنید. لازم نیست جوراب و کفش بپوشید. در حقیقت برای مدیتیشن کردن باید پا برهنه باشید.

یک جای ساکت و آرام را انتخاب کنید

باید در یک جای آرام و ساکت مدیتیشن کنید. یک محیط آرام به شما این امکان را می‌دهد تا مخصوصا بر روی یک موضوع تاکید و تمرکز کنید همچنین از تمامی دغدعه و حواس پرتی ها هم دور خواهید بود. مهم هم نیست در چه مکانی هستید، تا زمانی که آزاد و راحتید و حریم مخصوص به خود را دارید مشکلی وجود ندارد.

برای افراد تازه کار، هنگام مدیتیشن باید از هر نوع حواس پرتی و مزاحمتی به دور باشید. گوشی و یا هرچیزی دیگری را که احتمال دارد مزاحمت ایجاد کنند را خاموش کنید.
اگر می‌خواهید هنگام مدیتیشن موسیقی پخش شود باید از آهنگ های ملایم و تکرار شونده استفاده کرد. صدای های سفید هم مناسب خواهند بود مانند صدای آب یا طبیعت.

چگونه مدیتیشن کنیم؟ | فال چکاوک

صداهای جزئی محیط مانعی برای مدیتیشن محسوب نمی‌شوند و نیازی به گوش‌گیر ندارید. در حقیقت حفظ تمرکز هنگام شنیدن صداهای یکی از اهداف مهم مدیتیشن است که باید بسیار به آن دقت کرد.
مدیتیشن کردن در محیط های باز بسیار مفید است و برای اغلب افراد جواب خواهد داد البته به شرطی که محیط های شلوغ و کنار جاده را انتخاب نکنید. برای مثال چمن های نرم و مناسب و یا زیر یک درخت محل مناسبی برای مدیتیشن است.

چگونه مدیتیشن کنیم؟

زمان مناسب را انتخاب کنید

قبل از اینکه شروع کنید، باید زمان مورد نیاز برای مدیتیشن را مشخص کنید. در حالی که افراد حرفه تقریبا دو دوره‌ ۲۰ دقیقه‌ای در روز را پیشنهاد می‌کنند اما برای شما که تازه کار هستید ۵ دقیقه در روز کافی است.

درست بنشینید

درست نشستن در انجام مدیتیشن اهمیت خیلی زیادی دارد، چون روی حالت ذهن اثر می‌گذارد. باید کمرتان صاف باشد و شانه‌ها و بازویتان در حالت ریلکس باشند. حواستان باشد که حالت نشستنتان نباید بیش از حد ریلکس باشد، وگرنه دچار خواب‌آلودگی می‌شوید. خیلی هم به بدنتان فشار وارد نکنید، وگرنه ذهنتان آشفته می‌شود.

معروف‌ترین حالت مدیتیشن، چهار زانو نشستن است. البته حالت‌های دیگری هم وجود دارد. حالتی را انتخاب کنید که در آن احساس راحتی کنید.

به مرور زمان و پس از تمرین های متعدد خواهید فهمید که بهترین و مناسب ترین حالت برای شما کدام است البته هر موقع احساس تنش کردید روی آن قسمت کار کنید و تنش را آزاد کنید اما اگر نتوانستید کاری از پیش ببرید باید در حالت نشستن خود تجدید نظر کنید و حالت مناسب را پیدا کنید.
مهم‌ترین نکته داشتن بالا تنه صاف و متعادل است، به این ترتیب ستون فقرات قادر خواهد بود تا وزن بدن را به طور کامل تحمل کند.
به طور سنتی و عادی دست ها بر روی پا قرار می‌گیرند. کف دست ها رو به بالا و دست راست بر روی دست چپ، اگرچه می‌توان آن ها را روی زانو گذاشت و یا از کناره های صندلی آویزان کرد.

چگونه مدیتیشن کنیم؟ | نشستن صحیح در مدیتیشن

نفس کشیدن

برای شروع، چند نفس عمیق بکشید تا بدنتان آرام شود. این کار می‌تواند منجر به واکنش ریلکسیشن شود که برعکس پاسخ جنگ یا گریز سیستم عصبی است. زمانی که واکنش جنگ یا گریز تحریک شود، بدن برای خطر آماده می‌شود، اما با تحریک واکنش ریلکسیشن، بدن احساس امنیت و آرامش می‌کند.

زمانی که مدیتیشن می‌کنید، تنفستان به حالت عادی بر می‌گردد. توجه به تنفس طی مدیتیشن اهمیت دارد. تنفس آگاهانه می‌تواند سطح استرس را پایین بیاورد.

مانترا

مدیتیشن مانترا یکی دیگر از روش های موجود است. در این روش مرتبا باید یک مانترا ( یک عبارت، صدا یا جمله) را تکرار کنید تا زمانی که به حالت سکوت می‌روید و آماده مدیتیشن می‌شوید. انتخاب مانترا کاملا به شما بستگی دارد و تا زمانی که به راحتی بتوانید آن را به خاطر بسپارید مشکلی نیست.

استفاده از کلمه های ساده و عادی برای شروع کردن راهکار خوبی است.
می‌توان از مانترای سنتی اُم (om) استفاده کنید که به معنای آگاهی حاضر در محیط است.
به آرامی و در سکوت مانترا را تکرار کنید، نگران نباشید اگر به طور مرتب در ذهنتان تکرار شود و ذهن دچار سردرگمی شود، بلکه باید تمرکز خود را حفظ کنید و حواستان پرت نشود.
زمانی که احساس کردید وارد درجات عمیق تری از مدیتیشن شدید دیگر نیازی به تکرار مانترا ندارید.
در زبان سانسکریت مانترا به معنای ابزار ذهن شناخته می‌شود. به این معنا که به شما اجازه می‌دهد تا وارد درجات عمیق تری از آگاهی شوید و از جریان تفکر عادی دور شوید.

چگونه مدیتیشن کنیم؟ | فال چکاوک

سعی کنید با تمرکز روی یک جسم استرس را رها کنید

مانند مورد قبلی که از مانترا استفاده می‌شد در این مورد با تمرکز بر روی یک جسم سعی کنید به آگاهی عمیق‌تر دست پیدا کنید. این روش همان مدیتیشن با چشم باز است و بسیاری از افراد موفق به انجام آن شده‌‌اند.

جسمی که بر روی آن تمرکز می‌کنید می‌تواند هر چیزی باشد اما شعله یک شمع بهترین گزینه خواهد بود.
جسم مورد نظر را در ارتفاع چشم قرار دهید تا هنگام نگاه کردن به آن مجبور نباشید سرتان را به بالا و پایین خم کنید. نگاه کردن به آن را تا زمانی ادامه دهید که دیدتان پیرامون جسم تار شود و به اصطلاح دیدتان را جذب کند.
زمانی که به طور کامل بر جسم متمرکز شدید باید یک حس آرامش قوی را تجربه کنید.

چگونه مدیتیشن کنیم؟ | مدیتیشن با شمع

اگر ذهن منحرف شد دوباره شروع کنید

منحرف شدن ذهن و حواس پرتی امری عادی در فرایند مدیتیشن است و مخصوصا در ابتدا بسیار پیش میاد که تمرکز خود را از دست بدهید. در صورت مواجه با این وضعیت نا امید نشوید. تنها یک نفس عمیق بکشید و شمارش تنفس را مجددا آغاز نمایید.

بدنتان را اسکن کنید

در نقاط مختلف بدن به دنبال فشار و تنش بگردید و هر قسمت را به طور خودآگاه رها کنید. برای شروع، در یک جای مناسب دراز بکشید و خودتان را رها کنید سپس با کنترل تنفس و پس از رسیدن به حالت مدیتیشن عمیق، هر یک از قسمت های بدن را جستجو کنید و آن را از تنش و فشار پاک کنید. به احساسی که تجربه می‌کنید توجه کنید.

شاید بهتر باشید از پایین شروع کنید و تا بالا آن را ادامه دهید. برای مثال اگر در جایی احساس فشار کردید از همان نقطه کار را آغاز کنید.
وقتی که مدیتیشن بر روی اعضای بدن را به پایان رساندید، از حس رهایی و آرامش آن لذت ببرید و تنفس را دوباره به مدت چند دقیقه دیگر انجام دهید و پس از آن از حالت مدیتیشن بیرون بیایید.
با تمرین منظم، یاد خواهید گرفت که چگونه متوجه حس های متفاوت خود شوید و خواهید توانست در زمان لازم چگونه با آن ها برخورد کنید.

برای فال و تک نیت رایگان چکاوک کلیک کنید

فال چکاوک

آیدی اینستاگرام: _pishgoo_@

تک نیت رایگان در تلگرام